Markkinoinnin automaatiosta puhuttaessa tarkoitetaan ohjelmia, joiden avulla automatisoidaan esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin tehtäviä – nämä voivat käytännössä olla viestintää, esimerkiksi sähköposteja tai tekstiviestejä, tai asiakkaiden ja liidien luokitteluun ja seurantaan liittyviä toimintoja. Automaatiota on kuitenkin myös esimerkiksi dynaaminen mainonta eri alustoilla tai verkkokaupan sisällä tapahtuvat toiminnot, kuten ostoskorissa personoitujen tuotesuositusten näyttäminen.
Tässä artikkelissa keskitytään kuitenkin pääasiassa toimintoihin, joita tehdään markkinoinnin automaatiojärjestelmillä.
Mitä hyötyä on markkinoinnin automaatiosta?
Automaatioiden avulla voidaan potentiaalisista asiakkaista jalostaa asiakkaita ja kasvattaa nykyisten asiakkaiden elinkaariarvoa tarjoamalla personoitua ja mielenkiintoista sisältöä. Mikä tahansa yritys voi hyötyä automaatiosta, sillä automaatioratkaisuja on laidasta laitaan sopivia niin pienille yrityksille kuin suurille pörssiyhtiöille. Eri alojen yrityksille automaation hyödyt ovat eri näköisiä, mutta jokaiselle löytyy vaihtoehtoja niin kuluttaja-verkkokaupasta B2B-asiantuntijayritykseen. Hyödyt ovat esimerkiksi seuraavanlaisia:
1. Säästät aikaa ja palvelet asiakkaitasi paremmin
Markkinoinnin automaatiot säästävät oikein toimiessaan aikaa ja manuaalista työtä. Hyvin tehdyt automaatiot myös palvelevat asiakkaitasi, sillä manuaalisen työn vähentyessä virheetkin vähenevät. Asiakas ei nimittäin todennäköisesti ole tyytyväinen, jos saa ilmoituksen alennuksesta tuotteeseen, jonka on juuri ostanut täydellä hinnalla. Automaatiolla tälläiset virheet voidaan kitkeä pois.
2. Sitoutat asiakkaitasi ja kasvatat luotettavuutta
Kun lähetät asiakkaallesi hänelle räätälöityä sisältöä säännöllisesti, rakennat yrityksesi luotettavuutta ja sitoutat asiakkaitasi yritykseesi. Pysyt aktiivisesti asiakkaan mielessä ja kun hänelle herää tarve tuotteisiin joita myyt, hän todennäköisesti on yhteydessä sinuun.
3. Segmentoinnin avulla voit kohdistaa viestintäsi paremmin juuri oikeille asiakkaille
Markkinoinnin automaation avulla kontakteja voi jaotella eri segmentteihin ja tämän pohjalta rakentaa ja lähettää kohdistettua mainontaa. Esimerkiksi tiettyyn tuotekategoriaan kiinnostusta osoittanut kontakti saa tietoa juuri häntä kiinnostavasta kategoriasta tai tuotteista.
4. Automatisoitu myynti – pitkällä aikavälillä myyntisi voi kasvaa
Monen yrityksen kohdalla automaation avulla voidaan jopa kasvattaa myyntiä. Kun automaatiot on rakennettu huolella ja oikein, ne tekevät periaatteessa jatkuvasti lisämyyntiä puolestasi. Verkkokaupassa voit automaatioiden avulla esimerkiksi muistuttaa asiakasta ostoskoriin unohdetuista tuotteista, tarjota vip-asiakkaille lisäarvoa, pyytää asiakkailta suosituksia ja toteuttaa personoituja kampanjoita. Kun automaatiot ja sisällöt on suunniteltu ja toteutettu kunnolla, tapahtuu myyntiä lähes itsestään.
Miksi automaatiojärjestelmän käyttö on niin tehokasta?
Mietitkö, miksi et vain voisi hyödyntää tavallista digimainontaa, kun kerran mainonnallakin voi tehdä myös saman tyylistä automatisointia kuin automaatiojärjestelmillä, eli näyttää esimerkiksi ostoskoriin unohtuneita tuotteita sosiaalisessa mediassa tai muualla verkossa?
Vastaus on, että mainonta voi hyvinkin toimia, mutta ei todennäköisesti ole läheskään yhtä kannattavaa. Toisin sanoen mainonta on kallista. Mainonta ei myöskään välttämättä ole samalla tavalla tehokasta, kuin henkilökohtaiseen sähköpostiin kilahtava, sopivasti personoitu viesti.
Automaatiojärjestelmällä keskitytäänkin uusien asiakkaiden hankkimisen sijaan ennemminkin asiakkaan elinkaariarvon kasvattamiseen ja kannattavuuden parantamiseen.
Mitä pitää ottaa huomioon automaatiojärjestelmää hankittaessa?
Mihin verkkosivustosi integroituu ja mikä järjestelmä vastaa tarpeitasi
Kaikille alustoille ei yksinkertaisesti ole mahdollista integroida sopivia automaatiojärjestelmiä, mutta useimpiin suuriin on useita vaihtoehtoja. Jos verkkokauppasi on esimerkiksi WooCommerce tai Shopify, tilanteesi on hyvä ja vaihtoehtoja on laajasti. Esimerkiksi ActiveCampaign integroituu näihin alustoihin loistavasti ja se myös sopii useimmille.
Automaatioiden toteuttaminen vaatii myös manuaalista työtä
Vaikka automaatiot vähentävät paljon manuaalista työtä, täytyy kuitenkin sisällöt edelleen kirjoittaa manuaalisesti ja itse automaatiot suunnitella ja toteuttaa. Ota tämä huomioon ja suunnittele resurssit ennen automaatio-järjestelmän käyttöönottoa.
Mieti, haluatko ottaa ohjelmiston käyttöön itsenäisesti vai kumppanin kanssa
Jos sinulla on pohjatietoa ja/tai aikaa opetella verkkokauppa-automaation käyttöönotto, voit halutessasi toteuttaa sen itsenäisesti. Kannattaa valita sovellus, jolla on hyvät ja selkeät ohjeet, joiden avulla kykenet etenemään. Järjestelmien käynnistäminen, integrointi ja opettelu, puhumattakaan sisältöjen tekemisestä, vievät kuitenkin aikaa – eli valmistaudu siihen.
Itseopiskelussa pääset hyvin liikkeelle lataamalla Eecon uutiskirjesarjan markkinoinnin automaatiosta, joka on luotu erityisesti verkkokauppiaille. Tutustu ja tilaa viestit sähköpostiisi tästä.
Katso myös seuraavat webinaarimme, joissa kerromme arvokasta tietoa markkinoinnin automaatiosta, joista hyötyvät erityisesti verkkokaupat:
Webinaari markkinoinnin automaatioista
Webinaari verkkokaupan kannattavuuden kasvattamisesta automaatiotyökalujen avulla
Jos haluat avuksesi automaatio-kumppanin
Jos lähdet liikkeelle kumppanin kanssa, voit ulkoistaa automaation kumppanille lähes kokonaan tai ostamalla kumppanilta esimerkiksi pelkästään käyttöönoton ja lähtemällä rakentamaan sen jälkeen automaatioita itse.
Eeco tarjoaa ActiveCampaignin käyttöönottopalvelua, jonka jälkeen voit huoletta alkaa itse rakentamaan automaatioita, kun tiedät että integraatiot toimii ja kaikki on tehty ohjeiden mukaisesti.
Käyttöönotto sisältää
- Integraatio (WooCommerce / Shopify)
- 2 x template (visuaalinen ja teksti)
- Listojen siirto vanhasta softasta
- 1x hylätyn ostoskorin automaatio
- 1 h koulutus