Artikkelit

Miksi verkkokauppiaan kannattaa tehdä Facebook-mainontaa?

1.6.2015

bGH Uusmedia on nykyään Eeco

Olemme tuoneet vanhat kirjoituksemme bgh.fi-sivulta. Pääset tutustumaan uusimpiin sisältöihin täältä.

 

1. Et enää tavoita edes omia fanejasi ilman ostettua mainontaa

 

Vanhoina hyvinä aikoina sait kerättyä suuren tykkääjämäärän suhteellisen helposti. Ja mikä parasta; pystyit tästä eteenpäin tuottamaan sisältöä kaikille tykkääjillesi – näin ollen sinulla oli iso määrä ihmisiä, jotka tavoitit Facebookin avulla.

Facebook on rajoittanut jatkuvasti postausten orgaanista näkyvyyttä. Nyt tavoitat keskimäärin 5-11 % tykkääjistäsi jos et maksa mainonnasta. Avain lopun 89-95 % tavoittamiseen on Facebook-mainonta.

 

2. Suomessa on noin 2,36 miljoonaa Facebook-käyttäjää

 

Harto Pönkän tekemän analyysin mukaan Suomessa on noin 2,36 miljoonaa 13-74-vuotiasta suomalaista.

Kun siis haluat tavoittaa suomalaisia niin Facebook on edelleen oiva kanava.

 

3. Facebook-mainonta on erittäin kohdennettua

 

Facebook-mainontaa voidaan kohdistaa mm. iän, kiinnostusten, sijainnin ja esimerkiksi parisuhteen tilanteen mukaan. Saat juuri sellaista liikennettä ja kävijöitä sivuillesi kuin tavoittelet.

Lisäksi voit tehdä kohdistuksia olemassaoleville markkinointilistoillesi ja mm. verkkosivukävijöillesi, sekä näiden kaksoisolennoille. Lue lisää markkinointilistoille tehtävästä mainonnasta ja kaksoisolentokohderyhmistä.

 

4. Facebook-mainonta on mitattavaa

 

Voit mitata haluamiasi toimenpiteitä esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Kun käytät Facebookin konversiopikseleitä, rakennat linkit Google URL builderilla ja asetat tavoitteet Analyticsiin niin saat jo melko tarkkaa dataa mainontasi tehokkuudesta.

Tavoitteena voi olla esimerkiksi verkkokaupan osto, lomakkeen lähetys tai jonkin oppaan lataus.

Lisäksi voit optimoida Facebook-mainontaa mm. konversioiden perusteella.

 

5. Facebook-mainonta on tehokasta

 

Olemme saaneet hyviä tuloksia Facebook-mainonnalla mm. verkkokaupoissa ja jopa B2B-liidinhankinnassa.

Teimme itsellemme muutaman päivän testikampanjan tämän kuun alussa oman pikaoppaamme latauksiin. Klikkihinnat olivat melko korkeita (0,7-1,0 €), mutta tähän olimme jo aiemmissa kamppiksissa oman oppaamme osalta tottuneet. Mutta mikä oli ratkaisevaa niin hyvällä laskeutumissivulla ja osuvalla kohderyhmällä saimme 28,6 % konversioprosentin. Lisäksi tulleista latauksista yli 50 % oli suoraan yrityksiä, joille palvelumme sopivat. Loput vajaa 50 % oli asiasta kiinnostuneita ammattilaisia (kilpailijoita / mahdollisia yhteistyökumppaneita) tai opiskelijoita.

 

6. Voit tehdä mainontaa ja testata myyntiä myös ulkomaille

 

Facebook tavoittaa maailmanlaajuisesti yli 1,4 miljardia ihmistä ja on sen takia hyvä tapa kokeilla myös maailmanlaajuisia markkinoita. Mikäli verkkokaupallasi on englanninkieliset sivut ja pystyt järjestämään toimitukset ulkomaille niin Facebook-mainonnan avulla pystyt testaamaan tuotteidesi menekkiä edullisesti esimerkiksi Euroopassa (miksei Yhdysvalloissakin, mutta logistiikka nostaa rooliaan).

 

7. Uusien tuotteiden ja palveluiden testaus

 

Otetaan konkreettinen esimerkki. Olet verkkokauppias ja tilannut 2×50 kpl koe-erän tuotteita x. Et tiedä kumpi tuotteista myy paremmin. Tee tuotteille hyvä laskeutumissivu ja laita tuotteet myyntiin. Aloita Facebook-mainonta halutuille kohderyhmille. Saat melko nopeasti palautetta a) joko tulleena myyntinä tai b) tulematta jääneenä myyntinä – jos vain tiedät kohderyhmät kenelle tuote voisi sopia.

 

Kun kiinnostuit Facebook-mainonnasta, tässä muutama linkki:

Facebook-mainonta – Mainosten koot ja tekstin määrä

Facebook-mainonnan kohdistaminen osoitteen mukaan

Facebook – usean tuotteen mainokset