Artikkelit

Vakioanalytiikan sudenkuopat

23.8.2018

bGH Uusmedia on nykyään Eeco

Olemme tuoneet vanhat kirjoituksemme bgh.fi-sivulta. Pääset tutustumaan uusimpiin sisältöihin täältä.

 

Kolme suurinta ongelmaa vakioanalytiikassa

 

Analytiikka on täynnä termistökikkailua. Jokin termi saattaa kuulostaa joltain, mutta tarkoittaa oikeasti eri asiaa.

 

Google Analyticsin tarjoama istunnon kesto on perusasetukseltaan todella valheellinen mittari. Se laskee istunnoksi koko sen ajan (mikäli kesto on alle 30min) kun sivustolla vieraileva pitää sivua auki jollain välilehdellä. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta tämä on varsin eri asia kuin se, kuinka paljon vierailija todellisuudessa selailee sivustoa.

 

Välitön poistumisprosentti on toinen perusasetukseltaan todella valheellinen mittari Google Analyticsissa. Mikäli asiakkaasi tulee sivuille ja poistuu sivuiltanne siirtymättä muulle sivulle, tulkitsee Analytics kyseisen istunnon välittömäksi positumiseksi. Todellisuudessa kuitenkin napin painallukset, videoiden katsomiset ja sivun scrollaus tiettyyn pisteeseen asti ei missään nimessä tarkoita välitöntä poistumista.

 

Sisäinen liikenne sekoittaa pakkaa todella paljon. Moni asiakkaamme on ollut yllättynyt siitä kuinka paljon oma henkilökunta käyttää omia sivuja. Toimiston kiinteä IP-osoite on helppo sulkea pois, mutta dynaamiset IP:t (henkilöstön omat laitteet, jotka eivät ole toimiston verkossa) vaativat hieman osaamista.