Artikkelit

Mittaa verkkokaupan osalta näitä asioita Google Analyticsissä

2.6.2015

bGH Uusmedia on nykyään Eeco

Olemme tuoneet vanhat kirjoituksemme bgh.fi-sivulta. Pääset tutustumaan uusimpiin sisältöihin täältä.

 

Google Analytics on verkkokauppiaan tukijalka, josta nähdään kuinka sivusto saavuttaa asetetut tavoitteet, miten kävijät käyttäytyvät, mistä he tulevat, miltä sivulta he poistuvat, kauan he viettivät sivuilla aikaa ja paljon muuta. Analyticsin avulla nähdään myös, miten eri kampanjat toimivat ja tuottaako ne haluttuja tavotteita. Google Analytics on ilmainen työkalu ja se tulisi olla käytössä jokaisella verkkokaupalla.

 

6 mitattavaa asiaa Google Analyticsissä

 

1. Vierailijat

Analytics näyttää kuinka paljon sivuillasi käy vierailijoita. Tarkkailemalla vierailijoiden määrää pystyt tarkastelemaan onko markkinointipanostuksesi tuottaneet lisää kävijöitä sivuillesi vai valuuko ponnistelut hukkaan. Vierailijoiden määrää voit tarkkailla esimerkiksi viikoittain ja vertailla tuloksia, onko kävijämäärät kasvaneet vai pysyneet samoina tai laskeneet.

Vierailijan sijainti näkyy Google Analyticsin kartalla.

 

2. Vierailijoiden sijainti

Jos toimit vain tietyllä alueella, on tärkeää tietää seurata miltä alueelta verkkosivuilla vierailijat ovat. Jos tarjoat remonttipalveluita pääkaupunkiseudulla ja kaikki vierailijasi ovat Keski-Suomesta, on markkinointiponnistelut tai sivujen optimointi hakukoneiden suhteen mennyt pieleen. Jos taas toimit kansainvälisesti tai kansallisesti voit kävjöiden sijainnin mukaan kohdistaa myynti- ja markkinointipanostuksia alueille, joista tulee eniten liikennettä.

 

3. Liikenteen lähteet

Tutustumalla liikenteen lähteisiin näet mistä kanavasta vierailijat löytävät sivuillesi. Liikenteen lähteisiin kannattaa tutustua tarkasti ja tutkia onko joukossa ei toivottua liikennettä, joka sekoittaa Analyticsin tarjoamaa dataa. Viime aikoina olemme huomanneet sivuille tulevan paljon viittaus liikennettä osoitteista kuten Get-Free-Traffic.com, free-share-buttons.com jne. Tämä liikenne on peräisin boteilta ja ne eivät ole oikeita ihmisiä, jotka vierailevat sivuilla vaan botteja. Tällainen liikenne kannattaa suodattaa Analyticsin segmenttien avulla pois, jotta voit tutkia todellista liikennettä sivuilla.

Spam-liikenne

 

4. Sisältö

Google Analyticsin avulla sinun ei tarvitse arvailla ja tehdä oletuksia, siitä mikä sisältö kiinnostaa kävijöitä ja mikä ei. Voit tarkkailla mitkä verkkosivujen sivuista saavat eniten vierailuja, kauan kävijä viettää aikaa kyseisillä sivuilla, mikä on näiden sivujen poistumisprosentti jne. Tutustumalla sisältöjen toimivuuteen voit kehittää sivujasi ja tarjota entistä enemmän kävijöitä kiinnostavaa sisältöä.

 

5. (Laskeutumissivun) poistumisprosentti

Analytics ilmoittaa poistumisprosenttia kahdella eri tavalla:
– Poistumisprosentti
– Välitön poistuminen prosenteissa

Näiden eron Google selvittää näin:

Poistumisprosentti ja välitön poistuminen prosenteissa on helpompi erottaa toisistaan, kun pidät mielessä seuraavat kolme asiaa:

1. Sivun kaikissa sivun katseluissa poistumisprosentti on prosenttiosuus sivun katselukerroista, jotka olivat istunnon viimeisiä.
2. Kaikissa sivulta alkavissa istunnoissa välitön poistuminen prosenteissa on prosenttiosuus sivun katselukerroista, jotka olivat istunnon ainoita.
3. Sivun välitön poistuminen prosenteissa perustuu vain niihin istuntoihin, jotka alkavat kyseiseltä sivulta.

Tarkemman selityksen löydät täältä

Kannattaa seurata ennemmin laskeutumissivujen ja sivujen joilta odotetaan saavan tuloksia poistumisprosentteja, kuin koko sivuston poistumisprosentteja yleisesti. Poistumisprosenttia voi parantaa luomalla kehoituksia toimintaan tai parantamalla kyseisen sivun sisältöä.

Poistumisprosenttien nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa:
– Poistumisprosentti 25 – 40% = hyvä
– Poistumisprosentti 41 – 55% = keskiarvo
– Poistumisprosentti 56 -> = heikko

 

6. Konversiot

Jotta nettisivuista saadaan eniten irti ja niistä on liiketoiminnallisesti hyötyä, on pystyttävä mittaamaan haluttuja toimenpiteitä, joita kävijöiden toivotaan tekevän. Kuten ostoksia, tarjouspyyntöjä, pikaoppaan latauksia ja uutiskirjeen tilauksia. Analyticsin avulla voit tehdä tavotteita joita haluat kävijöiden tekevän ja seurata näiden toteutumista. Näet esimerkiksi mistä kanavista kävijät tulevat, jotka toteuttavat halutun toimenpiteen. Tämän perusteella voit miettiä jatkon kannalta mihin markkinointikanaviin kannattaa panostaa.

 

Tietoa löytyy vaikka muille jaettavaksi

 

Google Analyticsistä löytyy tietoa äärettömän paljon ja monille kaikki saatavilla oleva tieto on turhaa. Onkin siis tärkeä miettiä minkälaisia asioita haluaa itse mitata ja mitkä asiat ovat liiketoiminnallisesti tärkeitä. Nämä mittarit ovat sellaisia joiden avulla voit hahmottaa nettisivujesi toimivuutta ja kehittää niitä parempien tulosten aikaansaamiseksi.