Artikkelit

Google AdWords – Laajennetut tekstimainokset

15.9.2016

bGH Uusmedia on nykyään Eeco

Olemme tuoneet vanhat kirjoituksemme bgh.fi-sivulta. Pääset tutustumaan uusimpiin sisältöihin täältä.

 

Yhteinen näkymä kaikilla päätelaitteilla

 

Google aloitti alkuvuodesta yhtenäistämään hakutulossivujen ulkoasua pöytäkoneilla, mobiililaitteilla ja tableteilla poistamalla oikean reunan mainokset. Tämä oli merkittävä muutos AdWords-mainonnassa ja kertoi siitä, että lisää muutoksia on tulossa.

Elokuun alussa Google julkaisi laajennetut tekstimainokset, joiden avulla on käytettävissä on melkein 50% enemmän mainostekstiä verrattuna tavallisiin tekstimainoksiin.

Aiemmin käytössä oli:
– 25 merkkiä otsikossa
– 35 merkkiä 1. kuvausrivissä
– 35 merkkiä 2. kuvausrivissä

Muutoksen jälkeen käytössä on kaksi otsikkoa, molemmissa 30 merkkiä ja kuvaus, jossa voi käyttää 80 merkkiä. Eli aiemman 95 merkin sijaan käytettävissä on 140 merkkiä. Lisäksi laajennetuissa tekstimainoksissa on käytössä kaksi valinnaista polku-kenttää, jotka voi lisätä näkyvän URL-osoitteen perään.

 

Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle?

 

AdWords-mainosten merkkimäärä on aiemmin ollut erittäin rajattu, jonka vuoksi mainoksissa ei ole ollut mahdollista avata mainostettavaa tuotetta tai palvelua kovinkaan merkittävästi. Karkeasti sanottuna olet pystynyt otsikossa ilmoittamaan tuotteen/palvelun nimen, 1. kuvausrivillä lyhyet hyödyt (kuten edulliset hinnat, nopean toimituksen, ilmaiset toimituskulut jne.) ja 2. kuvausrivillä kehottanut toimimaan (lue lisää, tutustu palveluun, tilaa heti jne.).

Nyt käytettävissäsi on lähes 50% enemmän merkkejä, joten sinun on syytä miettiä mainoksen viestiä uudelleen. Miten voit tuoda esille entistä paremmin juuri sinun tarjoamat hyödyt heti mainostekstissä? Miten erottaudut mainoksissa entistä paremmin kilpailijoista ja saat potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan mainostasi? Hyödynnä siis kaikki käytettävissä olevat merkit.

Tavallisissa tekstimainoksissa Google yhdistää ajoittain otsikon ja 1. kuvausrivin hakutulossivulla. Nyt molemmat otsikot yhdistetään katkoviivalla. Otsikko on mainoksesi tärkein kohta sillä se näkyy ensimmäisenä ja se luetaan todennäköisimmin. Mieti siis kuinka kirjoitat otsikot ja miten ne näkyvät käyttäjille. Pystytkö vakuuttamaan käyttäjän jo heti otsikkossa ja saat hänet klikkaamaan mainostasi?

26.10.2016 eteenpäin Google AdWords ei tue enää tavallisten tekstimainosten tekemistä tai muokkaamista. Tämän päivän jälkeen käytettävissäsi on pelkästään laajennetut tekstimainokset. Hyödynnä siis laajennettu merkkimäärä mainoksissa jo ennen kilpailijoitasi.