Artikkelit

Poikkeusaika alleviivasi verkkokaupan käytettävyyttä

4.11.2020

Vuosi 2020 on ollut kaikessa kauheudessaan verkkokauppojen kulta-aikaa. Paytrail julkaisi hiljattain raportin, jossa se käsitteli verkkokauppiaiden ja kuluttajien kokemuksia “koronakevään” ajalta. Raportti perustui Paytrailin laajaan kyselytutkimukseen, johon osallistui 750 verkkokauppiasta ja 1 000 kuluttajaa.

Kyselyyn vastanneista kuluttajista puolet kertoi lisänneensä verkko-ostoksia, ja 72 % ilmoitti asioivansa verkkokaupoissa myös tulevaisuudessa. Verkko-ostaminen on siis tullut jäädäkseen. Samalla kuitenkin kuluttajien vaatimukset kasvavat.

Miten poikkeusaika muovasi verkkokauppaostoksia? Kokosimme tähän artikkeliin Paytrailin raportin pääpointit.

 

Jouheva ostaminen tärkeää

 

Moni huomasi kevään aikana verkko-ostosten kätevyyden. Kotisohvalta ostaminen on helppoa, vaivatonta ja nopeaa – kunhan verkkokauppa on käyttäjäystävällinen ja ostaminen jouhevaa.

Jopa 51 % Paytrailin tutkimukseen vastanneista kuluttajista kertoi, että verkkokaupan helppous ja sujuvuus vaikuttavat ostopäätökseen. Muita isoja tekijöitä olivat tarjouskampanjat, hyvä ja nopea saatavuus sekä ilmainen toimitus.

Lähde: Paytrail – Kokemuksia verkkokaupan muutoksesta poikkeusaikana

 

Se, että yli puolet koki ostamisen helppouden tärkeänä, viestii kuluttajien muuttuneista vaatimuksista: ostosten verkkokaupassa pitää sujua kuin tanssi.

Kuluttajat hermostuvat helposti, jos tuotteen tilaaminen on hankalaa. Ja mikäs sen ärsyttävämpää, kuin huonosti toimiva käyttöliittymä. Paytrailin kyselyyn vastanneet kuluttajat toivoivat erityisesti selkeitä valikoita, helppoa navigointia ja toimivaa hakutoimintoa.

Myös mobiiliystävällisyys nousi vahvasti esille. “Mobiili, mobiili, mobiili” onkin jokaisen verkkokauppiaan tärkein mantra – olipa päällä poikkeusaika tai ei.

 

Epäluotettava verkkokauppa sammutti ostohalut

 

Välillä verkkokauppaostos jää puolitiehen. Paytrailin kyselyyn vastanneet jättivät tilauksen tekemättä esimerkiksi silloin, kun tarjolla ei ollut toivottua maksutapaa tai riittävää tuotetietoa. Myös toimitusaika ja -kustannukset olivat monille ostamisen esteitä.

Lähde: Paytrail – Kokemuksia verkkokaupan muutoksesta poikkeusaikana

 

Kiinnostavaa on myös se, että moni oli jättänyt ostoksensa kesken, koska oli epäillyt verkkokaupan luotettavuutta.

Kauppias voi onneksi kasvattaa luottamusta monin tavoin. Verkkokaupassa pitää olla esillä riittävät tiedot: yrityksen perustiedot, asiakaspalvelun yhteystiedot, rekisteriselosteet, toimitusehdot, SSL-sertifikaatti ja UKK-osio. Paytrailin raportin nojalla näitä ei kannata jättää huomiotta.

 

Helppokäyttöisyys on verkkokauppojen uusi normaali

Poikkeusaika sai myös kauppiaat havahtumaan verkkokaupan kehityskohteisiin.

Mielenkiintoista on, että kuluttajien ja verkkokauppiaiden kipupisteet noudattivat samaa linjaa. Kaupan käytettävyys ja ostamisen sujuvuus listattiin nimittäin myös kauppiaiden keskuudessaan yhdeksi tärkeimmistä kehitystarpeista.

Kauppiaat havaitsivat kevään aikana, että verkkokauppa-alustalla ja sen käytettävyydellä on suuri vaikutus myyntiin. Asiakkaan ostopolulla pitää siis välttää kaikki esteet.

Tärkein oppi verkkokauppojen suosion noususta lieneekin siinä, että nyt kun verkko-ostajien määrä on kasvanut, heihin pitää myös panostaa enemmän. Olennaista on tuntea asiakkaiden kasvaneet odotukset ja tarpeet.

Myös verkkokauppojen määrä markkinoilla on lisääntynyt. Kiristyvässä kilpailussa ei enää selviä keskinkertaisella verkkokaupalla.

Vaikka poikkeusaika vei kuluttajat verkkoon, kehitystyön ei pidä loppua tähän. Kauppiaiden kannattaa panostaa sivujen laatuun ja helppokäyttöisyyteen myös jatkossa. Pitäähän verkkokauppa-asioinnin löytäneet, uudet asiakkaat, saada myös pysymään.

Toipa loppuvuosi siis mitä tahansa vastaan, yksi asia on selvää: paluuta kuluttajaa ärsyttäviin, kankeisiin verkkokauppoihin ei enää ole. Verkkokauppojen helppokäyttöisyys on tullut jäädäkseen.

 

Tämä artikkeli on toteuttu yhteystyössä Paytrailin kanssa. Eeco toimii Paytrail maksupalvelun jälleenmyyjänä ja virallisena kumppanina. Paytrail on maksuvolyymiltaan suurin kotimainen verkkomaksupalvelu, jonka maksutapavalikoimasta löytyy jokaiselle verkkokaupan asiakkaalle mieluisa tapa maksaa. Tilaa Paytrail tästä!