bGH Uusmedia on nykyään Eeco
Olemme tuoneet vanhat kirjoituksemme bgh.fi-sivulta. Pääset tutustumaan uusimpiin sisältöihin täältä.
Dynamic Search Ads eli Dynaamiset hakumainokset
Dynaamiset hakumainokset poikkeavat tavallisesta hakusanamainonnasta siten, että siinä ei käytetä itse valittuja avainsanoja mainosten näyttämiseen, vaan Google näyttää mainoksia verkkosivujen sisällön perusteella. Eli käyttäjän tehdessä haun Google tarkistaa vastaako sivustosi sisältö käyttäjän hakua, jonka perusteella mainos näkyy tai ei näy.
Dynaamisessa hakukampanjassa ei siis käytetä itsevalittuja avainsanoja, eikä määritellä laskeutumissivuja joihin mainokset ohjaavat. Google luo mainoksen otsikon hakutermin perusteella ja määrittelee laskeutumissivun, johon mainoksella ohjataan.
Millä perusteella pystyn kohdistamaan mainontaa ilman avainsanoja?
Dynaamiset hakumainokset siis näyttävät mainoksia sivustosi sisällön perusteella. Voit valita mainoskohteiden olevan esimerkiksi verkkosivustosi kaikki sivut tai tietty osa sivuista.
”On tärkeää muistaa, että dynaamiset hakumainokset käyttävät verkkosivustosi verkkotunnuksen aloitussivuja, jotka on indeksoitu orgaanisen Google-haun tekemällä sivuston indeksoinnilla.”
Jos esimerkiksi myyt esimerkiksi miesten vaatteita ja haluat kohdistaa mainoksesi pelkkiin housuihin, valitaan Dynaamiseksi mainoskohteeksi kaikki sivut, joiden URL sisältää ”housut”. Esimerkiksi haluat www.kauppa.fi/housut/farkut/siniset_levikset.html löytyy sana housut, joten haulla siniset levikset mainos voi ohjata kyseiselle sivulle. Onkin siis tärkeää, että sivuston rakenne on urlien, kategorioiden, otsikoiden ja sisällön suhteen selkeä.
Dynaamiset mainoskohteet voi kohdistaa viidellä eri tavalla:
– Kaikki sivut
– Kategoriat (luokat)
– Urlien mukaan
– Sivun otsikon mukaan
– Sivun sisällön mukaan
Dynaamisessa hakukampanjassa on myös tärkeää käyttää negatiivisiä avainsanoja, sekä dynaamisten mainoskohteiden poissulkemisia, jotta mainokset eivät näy ei toivotuilla hakutermeillä ja ohjaa sivuille, joihin ei toivota ajettavan liikennettä. Negatiivisia avainsanoja lisätään samalla tavalla, kuin perinteisessä hakukampanjassa.
Kannattaako minun käyttää dynaamisia hakumainoksia?
Dynaamiset hakumainokset toimivat parhaiten sivuilla, joissa on paljon laskeutumissivuja joihin halutaan ohjata liikennettä, kuten verkkokaupat. Tai esimerkiksi jos halutaan ohjata liikennettä blogiin/artikkeleihin, voi DSA-kampanja olla kokeilemisen arvoinen. Verkkokaupan kohdalla jokaiselle tuotteelle omien mainosten tekeminen on raskasta ja mainosten ylläpito vaativaa. Kaikkien avainsanojen löytäminen, jokaiselle tuotteelle on myös aikaa vievää hommaa, johon menee helposti liikaa työtunteja. Sinun ei tarvitse siis manuaalisesti lisätä mainoksia ja poistaa vanhoja käytöstä, jos tuotteet otetaan pois verkkokaupasta, sillä Google hoitaa mainoskohteiden etsimisen.
DSA-kampanjan avulla ei myöskään tarvitse murehtia mainosten otsikoinnista ja 25 merkin rajasta, sillä AdWords luo otsikon automaattisesti haun ja sisällön perusteella. Otsikko luodaan sisällön perusteella, joten sivuston sisällön ja titlejen tulee olla kunnossa.
Oikotie onneen?
Ei, dynaamiset hakumainokset eivät ole oikotie onneen ja ne eivät automaattisesti tuo sinulle lisää kauppaa panematta omaa tikkua ristiin. DSA-kampanjaa kannattaa pyörittää normaalin hakukampanjan rinnalla, jotta pystytään kattamaan ”kaikki” haut. Tutkimalla DSA-kampanjan hakutermejä voidaan löytyää uusia potentiaalisia avainsanoja, joita ei ole löydetty/käytetty/tullut ajatelleeksi hakukampanjaa luotaessa. Hakutermien tarkistaminen ja väärien hakutermien poissulkeminen on tärkeää, kun pyöritetään dynaamisia hakumainoksia, jotta ei tuhlata budjettia tuottamattomiin klikkeihin.
Tässä pieni vertailu saman mainosryhmän hakukampanjasta ja dynaamisesta hakukampanjasta:
VS.
Mainosten sisältö on myös suuressa roolissa. Käyttämällä dynaamisia mainoksia, annat Googlelle vallan päättää sisällön ehkäpä tärkeimmästä osasta eli otsikosta. Joten mainosten muu sisältö on entistä tärkeämmässä roolissa ja eri versioiden testaaminen on enemmän kuin suositeltavaa, tuottavien mainostekstien löytämiseksi.
Dynaamisen hakukampanjan pyörittäminen on suositeltavaa normaalien hakukampanjan rinnalla ja sillä on mahdollista saada hyviä tuloksia aikaan suhteutettuna käytettyihin työtunteihin.