Artikkelit

Apple Pay – Miksi mobiilimaksutapa on nyt kaikkien huulilla?

24.3.2021

Jos sinulla on lähipiirissäsi yhtään Apple-fanaattikkoa, et ole voinut välttyä kuulemasta Apple Paysta. Mistä on kyse ja miksi sinun pitäisi olla tietoinen uusimmista käänteistä? Entä miten otat Apple Payn käyttöön verkkokaupassasi. Kerromme kaiken oleellisen tässä tekstissä!

 

Apple Pay on nimensä mukaisesti Applen oma maksujärjestelmä, joka julkaistiin lokakuussa 2014, ja Suomeen se rantautui kesällä 2018.

OP julkaisi tiistaina 16.3. tuen Apple Pay-maksuille. Nyt, kun viimeinen iso pankki on taipunut väistämättömään, eli kuluttajien peräänkuuluttamien vaihtoehtojen tarjoamiseen, asia on syytä ottaa tarkempaan tarkasteluun.

OP:n päätöksen myötä potentiaalisten käyttäjien määrä on lisääntynyt Suomessa dramaattisesti: Joidenkin arvioiden mukaan OP kattaa asiakkaillaan 40–50 % suomalaisista kuluttajista.

Toki maailmalla on muita vastaavia maksutapoja, ja niiden suosio myös kasvaa: esimerkiksi Google Pay, Alipay, Samsung Pay ja jopa Walmart Pay. Lista on pitkä, sillä monet haluavat mukaan maksubisnekseen.

Keskitymme tässä tekstissä kuitenkin tarkemmin Apple Payhin.

 

Miksi Apple Pay on niin iso juttu?

 

Alkuun vähän kylmiä faktoja ja lukuja Apple Paysta:

  • Palvelu on saatavilla tällä hetkellä noin 60 maassa.
  • Sillä on 383 miljoonaa käyttäjää – se on siis yksi laajimmalle levinneistä mobiilimaksupalveluista maailmassa.
  • Tutkimusten mukaan globaalisti 48 % iPhonen käyttäjistä käyttää Apple Payta.
  • Yhdysvalloissa Apple Pay on suosituin lähimaksamisen muoto, ja se on PayPalin jälkeen toiseksi suosituin verkkomaksamisen maksutapa.

 

Mitä hyötyä Apple Paysta on kuluttajalle?

 

Apple Payssä käytetään sähköiseen lompakkoon (Wallet-applikaatio) tallennettuja Credit- tai Debit-kortteja. Niillä voi maksaa niin verkossa, applikaatioissa kuin lähimaksulla.

Suomessa tuetut kortit vaihtelevat hieman eri pankkien ja palveluntarjoajien mukaan. Voit katsoa Applen sivuilta tarkemman listan.

Apple Pay toimiin Applen matkapuhelimissa, älykelloissa, tableteissa ja tietokoneissa.

Maksu hyväksytään joko kasvo- tai sormenjälkitunnistuksella, tai vaihtoehtoisesti tunnusluvulla. Maksaminen on siis helppoa, nopeaa ja turvallista – juuri näillä adjektiiveilla palvelua markkinoidaankin. Katsotaan tarkemmin, mitä nämä kauniit sanat oikeasti tarkoittavat:

 

Helppous

Kun eri pankkien kortit on lisätty, palvelun käyttö on tästä eteenpäin todella helppoa.

Voit valita maksuhetkellä useista eri korteista juuri sen, jota haluat käyttää. Lisäksi voit määrittää, mitä korttia haluat käyttää pääsääntöisesti.

Wallet-applikaatioon saa myös lento- tai konserttiliput, sekä joissain maissa myös matkakortit,
kanta-asiakaskortit tai opiskelijapassit. Yksi, kaiken kattava sähköinen lompakko on varmasti kuluttajiin vetoava ominaisuus – jokaisen kortin käyttöön ei tarvitse ladata kokonaan omaa applikaatiota.

Maksukortin lisäksi myös käyttäjän osoite- ja yhteystiedot ovat tallennettuja, jolloin niitä ei tarvitse erikseen lisätä.

Omat kortit ovat käytössä myös verkkomaksamisessa.

Verkkomaksaminen toimii Safarin selaimella, ja ostamiseen riittää kirjaimellisesti yhden napin painallus.

Jos verkkokaupassa voi maksaa Apple Paylla, tuotteen kohdalla on siitä kertova oma nappi. Sitä painamalla tuote lisätään ostoskoriin ja Safari-selain antaa yhden näkymän missä on kaikki tiedot valmiina:

  • Millä kortilla olet maksamassa (voi vaihtaa toiseen Wallettiin tallennettuun korttiin)
  • Osoite sekä yhteystiedot, jotka välitetään verkkokauppiaalle
  • Osoitteen perusteella postituksen hinta sekä aika-arvio toimituksesta

Tämän jälkeen täytyy enää hyväksyä ostos – ja jatkaa kissavideoiden katselua. Ei tilin luontia, ei omien tietojen täyttämistä, ei siirtymistä ostoskori-sivulta maksu-sivuille, ei postituksen eikä maksutavan valintoja. Helppoa kuin Twitter-viestin lähettäminen. Paitsi että nämä Twitter-viestit voivat vetää säästöpossun helposti tyhjäksi.

 

Nopeus

Jos edellä mainittu kuvaus ei vielä vakuuttanut, niin kuten muutkin mobiilimaksamisen muodot, myös Apple Pay on nopea käyttää lähimaksamisessa.

Monilla meistä on kassalle mentäessä puhelin valmiiksi kädessä. Apple Payssa maksamisen saa aktivoitua yhdellä napilla, ja kun puhelimen tai älykellon siirtää lähimaksupäätteen viereen, maksu on hoidettu. Aivan kuten lähimaksukorteilla, mutta maksuja voi tehdä yli 50 euron summalla ilman ylimääräisiä varmistuksia.

 

Tietoturva

Entäpä tämän hetken kuumin aihe tietotekniikan kentällä, eli tietoturva ja yksityisyys? Tässäkin asiassa Apple Pay saa täyden viisi tähteä. Yllätys yllätys.

Apple Pay on turvallisempi kuin perinteiset luottokortit, ja se saattaa olla tällä hetkellä kaikkein turvallisin maksamisen muoto, niin liikkeissä kuin verkossa. Luottokorttien kanssa on aina se riski, että joku vilkuilee PIN-koodin ja varastaa lompakon. Eikä alle 50 euron lähimaksuostoksissa tarvita edes tunnuslukua.

Apple Pay käyttää EMV-maksun tokenisointispesifikaatiota, näin löyhästi suomeksi käännettynä. Tämä ei kerro meille kuolevaisille mitään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että laitteessa on ainoastaan pankin salaama tunniste, joka mahdollistaa mobiilimaksamisen, eikä muuta. Eli iPhonen turvasirun tietoihin ei ole tosiasiassa tallennettu korttitietoja, eikä niitä tallenneta edes Apple palvelimille. Ostotiedot eivät siis päädy Applelle, eivätkä myöskään heidän kauttaan kolmansille osapuolille, kuten mainostajille. Myöskään kauppias ei saa korttitietoja. Alkaa kuulostaa aika turvalliselta.

 

Miten Apple Pay toimii verkkokauppiaan näkökulmasta?

 

Mikä tahansa maksutapa, joka on suosittu omassa kohdemarkkinassa, on hyvä huomioida. Suomessa on totuttu pankkitunnuksilla maksamiseen, sillä meillä on pitkät perinteet verkkopankkien käytöstä jo ennen verkko-ostamisen aikakautta.

Paytrailin tuoreen raportin mukaan 63 % käyttäjistä maksaa Suomessa useimmiten verkkomaksulla. Toiseksi yleisin maksutapa on luottokortti 49 % ja kolmanneksi suosituin lasku 23 %. Muut maksutavat – kuten PayPal, Mobilepay ja Pivo – tulevat perässä vaihtelevalla menestyksellä.

Suurin osa Muut-kategorian maksutavoista voi niputtaa yhteen sillä ajatuksella, että niissä käytetään verkossa joko Credit- tai Debit-korttia, ja sovellus tuo pääosin hyödyn maksun hyväksymiseen eli autentikointiin.

PSD2-direktiivin jälkeen verkkomaksaminen esimerkiksi pankkitunnuksilla on ollut koko ostoprosessin vaikein osa, sillä se on älylaitteilla äärimmäisen epäkäytännöllistä. Tämä varmasti selittää esimerkiksi MobilePayn suosion kasvun myös Suomessa.

Apple Pay tulee tähän samaan segmenttiin, missä pääasiallinen hyöty tulee verkkomaksamisen ostoprosessin sujuvoittamisesta kuluttajalle.

Toki tulee olemaan kuluttajia, jotka haluavat maksaa verkossa esimerkiksi laskulla tai postiennakolla, jolloin mobiilimaksaminen applikaatiosta riippumatta ei ole autuaaksi tekevä asia.

Sillisalaattia syventää se, että eri mobiilimaksut vaativat toimiakseen tietyn applikaation tai selaimen, eivätkä kaikkien pankkien kaikki kortit ole tuettuja. Eroavaisuuksia tuetuissa korteissa on jopa Apple Payn ja Google Payn välillä.

Apple Payn saa halutessaan esimerkiksi WooCommerce-verkkokauppaan Stripe-maksupalvelun kautta. Ja lupaukset paremmasta tulevaisuudesta ovat aika isoja. “60 % nopeampi maksuprosessi ja tuplasti isompi konversio kassalla”.

Verkkokauppias tarvitsee ainoastaan Stripe-tilin ja tarvittavan laajennuslatauksen sitä varten. Käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. Lisäksi Apple ei velota Apple Payn käytöstä ylimääräisiä kuluja verkkokauppiaalta.

Tässä vielä step-by-step -ohjeet:

  • Lataa ja asenna Stripe-laajennus
  • Luo uusi Stripe-tili
  • Seuraa ohjeita käyttöönottoon ja asetuksiin liittyen
  • WooCommercessa, mene Asetukset -> Maksut -> Stripe ja klikkaa sieltä asetuksista “Enable Payment Request Buttons” kohtaan täppä. Lisäksi varmista, että verkkokaupan domain-osoite on automaattisesti verifioitu kirjautumalla dashboard.stripe.com ja menemällä siellä Settings -> Payments -> Apple Pay.
  • Homma hoidossa!

Ostoprosessin optimoinnilla enemmän myyntiä

 

Vaikka Apple Pay kuulostaa mahtavimmalta sitten viipaloidun leivän, raaka todellisuus kuitenkin on, ettei verkkomyyntiä voi, eikä kannata jättää yhden maksutavan varaan.

Vaikka uusien teknologioiden ja ominaisuuksien hyödyntäminen verkkoliiketoiminassa on hyvä asia, niin Paytrailin luvut kertovat puolueettomasti tämän hetken todellisuudesta esimerkiksi Suomen markkinoita ajatellen.

Tästä syystä haluamme antaa vielä konkreettista pihviä siitä, miten näissä perinteisimmissä maksutavoissa voisi ostoprosessia parantaa eli optimoida.

Eri tutkimuksien mukaan noin 10 % verkkokaupan kävijöistä lisää jonkin tuotteen ostoskoriin, mutta jopa 60–80 % asiakkaita ei suorita ostosta loppuun. Luvut kasvavat vielä korkeammiksi jos otetaan vain mobiilikäyttäjät huomioon. Valtaosa asiakkaista jättää siis ostoksen kesken. Menetät siksi valtavasti potentiaalista myyntiä.

Esimerkkilaskelma:

Sivustollasi on nyt noin 100 000 kävijää/kk ja oston konversioprosenttisi on varsin hyvä 2 %. Keskiostos on 50 €.

100000 * 0,02 = 2000 tilausta * 50 € = 100 000 €

Lisäksi 10 % kaikista kävijöistä lisää tuotteita ostoskoriin.
100 000 * 0,1 = 10 000 lisää tuotteita ostoskoriin.

Tämä tekee siis 2 000 tilausta kuukaudessa ja 100 000 € myyntiä. Ostoskoriin kuitenkin lisätään tuotteita 10 000 kertaa ja vain 2 000 ostaa tuotteita. Mitä jos saisit parannettua kymmenellä prosentilla ostoskorin / kassan konversiota?

2000*0,1= 200 tilausta * 50 € = 10 000 € lisää myyntiä.

 

Ostoskorin ja kassan konversio-optimointi

Ostoskori on selkeä ja siinä tehdään lisämyyntiä.

 

Tee sivuista 1. Nopeat 2. Selkeät ja 3. Yksinkertaiset.

  • Pidä huoli, että asiakas löytää helposti ostoskorin. Oikea yläkulma on aika hyvä paikka ostoskorille. Muista myös riittävä kontrasti muuhun sisältöön yläpalkissa. Kun asiakas lisää ostoskoriin tuotteen, hänellä pitää antaa siitä selkeä ilmoitus. Ostoskori-ikonissa voi näyttää myös tuotteiden määrän.
  • Näytä selkeästi, mitä asiakas on ostamassa ja ostoksen kokonaissumma. Hyviä vinkkejä on näyttää tuotteen nimi, kuva, koko, kappalemäärä, hinta ja mahdolliset muut tärkeät ominaisuudet. Erottele myös postikulut ja mahdolliset muut kulut mahdollisimman selkeästi. Herätä luottamusta.
  • Erityisesti mobiililaitteilla huolehdi riittävästä fonttikoosta ja skaalautumisesta. Ostoskorin pitää olla selkeä myös älypuhelimella ostaessa.
  • Tarjoa luottamusta herättävää tietoa, tunnetuimmat maksutavat, lisähyödyt (ilmainen toimitus, nopea toimitus jne.)
  • Älä tyrkytä alekoodiasi liikaa, jotta asiakas ei ala erikseen etsimään alekoodeja sivustollesi ja eksy kilpailijalle.
  • Sijoittele kassalle siirtymisen nappi selkeään kohtaan. Anna napille riittävästi “white spacea”. Ylipäätään pidä huoli, että asiakasta ohjataan selkeästi seuraavaan vaiheeseen.
  • Näytä asiakkaalle missä vaiheessa ostoprosessia hän on menossa ja monta vaihetta on tulossa. Minimoi vaiheet.
  • Jos mahdollista, luo kiireen tuntua. Esimerkiksi “Tarjous voimassa vain tänään.”
  • Älä vaadi asiakkaalta tiliä. Kysy vain tiedot joita tarvitset.
  • Tarjoa riittävä määrä tunnetuimpia maksutapoja ja toimitustapoja.
  • Kassalla lopeta myyminen. Ostoskorissa voit myydä lisää, mutta kun asiakas on kassalla, sinulla on enää yksi tavoite: saattaa ostos loppuun.

 

Kassa on selkeä, siinä tarjotaan paljon maksuvaihtoehtoja, eikä enää yritetä myydä.

Esimerkki Klarnan kassasivusta Lensonin sivuilla.

 

Mittaa, analysoi ja paranna. Mutta kun teet muutoksia, seuraa niiden tuloksia. Analyticsin ja A/B-testauksen lisäksi, voit hyödyntää visuaalisia työkaluja kuten esimerkiksi Hotjaria.

 

Kirjoittajasta

 

Matti Ikäläinen

 

Matti Ikäläinen on yksi Eecon perustajista. Hän omaa vankan kokemuksen verkkokaupankäynnistä ja digitaalisesta markkinoinnista. Matti on vastannut muun muassa Puhdistamon, Natural Goods Companyn ja Jolien markkinoinnista ja myynninedistämisestä verkon puolella.

 

 

Juha Lehto

 

Juha Lehto on Eecon luova johtaja joka on parhaimillaan uuden teknologian, tuotekehityksen sekä asiakaskokemuksen keskiössä.