Smartum Checkout -verkkomaksu onnistuu kätevästi eri laitteilla.Artikkelit

Älä menetä 80 miljoonan euron markkinaa – näin myyt hyvinvointipalveluita verkossa

2.2.2021

Alkuvuosi on hyvinvointipalveluiden myynnin ruuhka-aikaa. Salijäsenyyksien, kymppikorttien, verkkovalmennusten ja hierontojen sesonki kestää vilkkaana aina hiihtolomaviikolle asti. Vielä ei siis ole liian myöhäistä aloittaa niiden myyntiä – erityisesti verkossa!

 

Työnantajat voivat tarjota työntekijöilleen henkilöstöetuna hyvinvointirahaa esimerkiksi Smartumin avulla. Työnantajat lataavat työntekijöilleen etua kaksi kertaa vuodessa: tammikuussa ja syksyn alussa. Nämä ovat hyvinvointipalveluiden isoimmat myyntipiikit.

 

Smartum-etujen käytössä nähdään kovimmat piikit tammikuussa ja syyskuussa.

 

Henkilöstöetu muodostaa merkittävän markkinan, jolla on 80 miljoonaa euroa kohdennettua rahaa.

Saatu etu käytetään helpommin uusiin palveluihin, joita ei haluta kustantaa omasta rahapussista. Siksi sillä etsitään usein uutta kuntosalia tai hierojaa.

 

Henkilöstöedulla halutaan maksaa ennen kaikkea verkossa

 

Keväällä 2020 liikuntapaikkojen maksumäärät laskivat dramaattisesti. Erityisesti paikoissa, jotka vaativat fyysistä läsnäoloa.

Verkkomaksaminen sen sijaan alkoi toipua nopeasti ja lähti jopa kasvuun. Loppuvuodesta, esimerkiksi Black Fridayn aikaan, henkilöstöedulla maksamisessa nähtiin kova piikki.

Maaliskuussa maksut laskivat, mutta verkkomaksaminen lähti nopeasti nousuun. Marraskuussa myynneissä oli iso piikki.

 

Hyvinvointipalveluiden osalta onkin hyvä ymmärtää aika, jossa elämme. Koronan jälkeen ei ole paluuta normaaliin: voimakas verkkokaupan trendi on tullut jäädäkseen.

Poikkeusajan myötä on kehittynyt merkittävä määrä uusia tapoja tehdä verkkokauppaa. Hyvinvointipalveluiden myynti on siis entistä helpompaa ja nopeampaa.

Myös kävijöiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Samalla kilpailu on kiristynyt, sillä hyvinvointipalveluita myyvien verkkokauppojen määrä on kasvanut.

Smartumilla mobiilimaksaminen on ohittanut heittämällä perinteiset hyvinvointisetelit. Seuraava askel on verkkomaksaminen: kun asiakkaan hetki on sopiva, hän haluaa ostaa hyvinvointipalvelun heti.

 

Miten hyvinvointipalveluita myydään verkossa

 

Hyvinvointipalveluiden myyminen verkossa siis kannattaa, mutta miten se pitäisi tehdä?

Tärkeintä on yksinkertaisesti aloittaa.

Verkkokaupankäynnistä on olemassa loputtomasti nippeleitä ja oppaita. Ei kannata kuluttaa aikaa opettelemalla niitä kaikkia – pääasia, että ylipäätään alkaa myydä.

Se kannattaa tehdä myös näkyvästi.

Menestyneet hyvinvointipalveluiden tarjoajat, kuten esimerkiksi Elixia, ohjaavat sivuillaan ostoon useassa eri kohdassa. Saapuu asiakas sivuille sitten Google-haun tai esimerkiksi blogin puolelta, pitää oston olla helppoa.

Myös ostamisen esteiden poisto on tärkeää.

Tuotteesta tai palvelusta kannattaa kertoa mahdollisimman kattavasti: mitä se sisältää, miten sen voi maksaa, miten se toimitetaan ja niin edelleen. Tuotesivuilla pitää puhua ennen kaikkea asiakkaalle – ei kollegoille.

Asiakkaiden suosituksilla on iso vaikutus, joten niitä kannattaa käyttää rohkeasti. Hyvinvointialalla asiakkaat suosittelevat palveluita mielellään, moneen muuhun alaan verrattuna.

Entä sitten, kun asiakas on saatu sivuille ja on lisännyt tuotteen ostoskoriin asti? Moni ostaja tippuu pois, jos oikeaa maksutapaa ei löydy.

Useat haluavat maksaa hyvinvointipalvelun saamallaan liikunta- kulttuuri- ja hierontaedulla. WooCommerce Smartum Checkout on kätevä lisäosa, jolla Smartum-maksut saa suoraan verkkokauppaan. Se toimii “raahaa ja pudota” -henkisesti, joten sitä voi kokeilla helposti ilman koodausosaamista. Näin on riskitöntä selvittää, onko verkkomyynti potentiaalista oman yritystoiminnan kannalta.

 

Lopuksi vielä viisi vinkkiä verkossa myyntiin

 

  1. Aloita tänään, älä huomenna!
  2. Tuotteesi ei tarvitse olla virtuaalinen, vaikka myisit sitä verkossa.
  3. Tee myynti näkyväksi – puhu asiakkaille mahdollisimman paljon.
  4. Poista ostamisen esteet, suosi esimerkiksi suosituksia.
  5. Mahdollista tarvittavat maksutavat.

 

Haluatko kuulla lisää? Katso alta tallenne 29.12.2020 järjestetystä webinaarista ”Näin myyt hyvinvointipalveluja verkossa”. Webinaari järjestettiin yhteistyössä Smartumin kanssa. Blogiteksti pohjautuu webinaarin sisältöön